Veel (flauwe?) kritiek op nieuwe plannen Rust
Op social media is veel kritiek op de nieuwe plannen die developer Helk een tijdje geleden wereldkundig maakte. We hebben in het verleden al blueprints en XP gezien. Nu hebben we al een tijdje components in-game, maar dat kan binnenkort zomaar weer veranderen. Daar is niet iedereen blij mee.
Hoewel het niet zo wil vlotten omdat hij ziek is, is Helk bezig met ‘progression’. Het opnieuw uitvinden van “hoe werkt het spel Rust nu eigenlijk en wat moet je doen om te overleven?” Het idee is om blueprints terug te halen, maar ook de components onderdeel te laten blijven van de game. Het wijzigt het idee achter de game fundamenteel.
Blueprints komen terug en zullen ongeveer net zo werken als voorheen. Sommige items kun je direct craften, andere items zul je eerst moeten ‘leren’ craften door blueprints te vinden. Iedere player heeft eigen blueprints om te leren voor iedere server. Ze hoeven maar eenmaal te worden geleerd per server. Blueprints kun je krijgen via research benches. Je hebt een bron-item nodig en wat scrap om een blueprint te krijgen. Het is nog niet bekend of blueprints – zoals voorheen – ook over de map te vinden zijn.
De kritiek komt vooral van PvP-fans. Zij vrezen dat ze uren of zelfs dagen bezig zullen zijn om een AK te kunnen craften. Buiten het feit dat dit in de praktijk waarschijnlijk niet zo zal zijn (of in elk geval misschien de allereerste keer), moet niet worden vergeten dat Rust geen shooter is. Het is een survival-game. Mocht de wereld vergaan, dan zullen de overgebleven heersers ook niet binnen 5 minuten een AK kunnen craften 😉
We zullen zien waar dit heen gaat. De bedoeling was dat we de wijzigingen morgen na de forced wipe zouden zien, maar nu Helk ziek is, is nog niet zeker of dat wel zal gebeuren. We wachten af…